„Naucz, wytłumacz, pomóż” – warsztaty profilaktyczne o hejcie, dominacji i konsekwencjach

Jak cienka jest granica między rywalizacją a niszczeniem? Uczniowie klas 6, 7 i 8 Szkoły Podstawowej w Jankowej zmierzyli się z trudnymi tematami hejtu i przemocy psychicznej podczas specjalistycznych warsztatów profilaktycznych.

4 listopada 2025 roku w Szkole Podstawowej w Jankowej  odbyły się ważne, 90-minutowe zajęcia dla starszych klas. Warsztaty, prowadzone przez Panią Wiolettę Bajor z ramienia Ogólnopolskiej Grupy Szkoleniowej (właściciela marki Akademii p.p. Anny Marii Wesołowskiej), odbyły się pod hasłem „Naucz, wytłumacz, pomóż”.

Tematyka spotkania była bezpośrednio związana z wyzwaniami, przed którymi staje dziś młodzież.

Główną osią warsztatów był angażujący uczniów film o tytule „Szkolna Gwiazda”. Nie była to jednak prosta historia o sukcesie. Obraz ten stał się punktem wyjścia do dyskusji o mrocznych stronach życia szkolnego, poruszając tematy takie jak:

  • Hejt młodzieżowy: Analizowano, jak słowa i działania w sieci (i poza nią) mogą ranić
    i niszczyć.
  • Rywalizacja i dominacja: Uczniowie przyglądali się mechanizmom, które prowadzą do bezwzględnej rywalizacji o pozycję w grupie, chęci dominacji nad innymi i budowania popularności kosztem słabszych.
  • Niszczenie psychiki: Warsztaty mocno akcentowały psychologiczne skutki przemocy rówieśniczej, pokazując, jak trwałe ślady potrafi ona zostawić.

Mottem przewodnim spotkania było hasło „Naucz, wytłumacz, pomóż”. Nie chodziło tylko
o zdiagnozowanie problemu, ale także o zrozumienie jego przyczyn i znalezienie sposobów reagowania.

Kluczowym elementem, na który zwrócono uwagę, były konsekwencje. Prowadząca uświadomiła uczniom, że tego typu zachowania – hejt, nękanie czy dominacja – nie są bezkarne. Omówiono zarówno kary grożące w świetle prawa za czyny zabronione (np. stalking, nękanie), jak i konsekwencje społeczne i psychologiczne, które dotykają zarówno ofiarę, jak i sprawcę.

Warsztaty w Jankowej były intensywną lekcją odpowiedzialności za słowa i czyny oraz nauką empatii, której celem było pokazanie młodzieży, że prawdziwą siłą nie jest dominacja, lecz umiejętność niesienia pomocy.

Przejdź do treści