„Dzikie wysypiska śmieci- zagrożeniem dla środowiska .” Zajęcia laboratoryjne Szkole Podstawowej w Jankowej.
Kolejnym działaniem w ramach realizacji szkolnego ekologicznego programu „Nasza Ziemia = Nasza Przyszłość”, było zorganizowanie zajęć laboratoryjnych dla klas 1-3. Najmłodsi uczniowie uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych, prowadzonych przez panią Teresę Skrzypek, których głównym celem było pokazanie dzieciom „Jaki wpływ na środowisko naturalne mają śmieci pozostawione w nieodpowiednich miejscach, czyli na „ dzikich wysypiskach śmieci”.
W sali lekcyjnej stworzono warunki „Małego laboratorium” zachowując środki bezpieczeństwa i warunków sanitarnych obowiązujących w pandemii. Rozpoczynając zajęcia prowadząca zapoznała dzieci z regulaminem zachowania się w laboratorium oraz pokazała podstawowy sprzęt laboratoryjny. Uczniowie zaraz wypróbowali sprzęt przelewając wodę pipetką z probówki do probówki, aby nie uronić kropelki, bardzo im się podobało.
Następnie szukali odpowiedzi na pytanie: „Jak zmniejszyć ilość odpadów na wysypisku i składowisku? W czasie przeprowadzanych doświadczeń uczniowie zaobserwowali jak woda wymywa różne niebezpieczne substancje z odpadów, przenosi je do gleby i wód gruntowych. Na skażonych glebach rosną rośliny, które są pokarmem dla zwierząt oraz ludzi, co negatywnie wpływa na ich zdrowie. Przy okazji pokazania złego wpływu na środowisko „dzikich wysypisk śmieci, prowadząca zajęcia ukazała, że segregacja odpadów w naszych domach, zmniejszy ilość odpadów komunalnych trafiających na wysypiska śmieci. W kolejnym etapie eksperymentowania, każdy uczeń spróbował połączyć znajdujące się w probówkach roztwory cytryny i sody z sokiem z czerwonej kapusty. Radości było co niemiara, gdyż roztwór cytryny zmienił barwę na różowo-czerwoną, a roztwór sody na zieloną.
Ciekawym wyzwaniem okazało się odczytanie tajnej informacji, zapisanej atramentem sympatycznym – roztworem sody i cytryny. Dzieci od razu zaproponowały, aby do odczytania ukrytej treści użyć naszego wywoływacza w postaci soku z czerwonej kapusty. Oczywiście należało wszystkim umożliwić udział w odkrywaniu tajemniczego pisma. Rozszyfrowany napis brzmiał: „W Jankowej segregujemy śmieci”.
Zajęcia te wzbudziły u dzieci bardzo duże zainteresowanie i pozwoliły lepiej zrozumieć potrzebę segregacji śmieci, aby zapobiegać „dzikim wysypiskom”, które mają bardzo negatywny wpływ na środowisko. Praktyczne eksperymenty, ciekawe zadania i inspirujące wyzwania to idealna mieszanka zabawy i edukacji.