Kto czyta książki, żyje podwójnie. – Umberto Eco
W klasie IV Szkoły Podstawowej im. mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala” w Jankowej odbyła się niezwykle ciekawa lekcja języka polskiego poświęcona lekturze obowiązkowej „Kajko i Kokosz.
Szkoła latania” autorstwa Janusza Christy. Oprócz tradycyjnej analizy tekstu uczniowie mieli
za zadanie wykonać makietę grodu Mirmiłowo, znanego z przygód bohaterów komiksu.
Uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy, z których każda opracowała plan działania. Trzeba było ustalić role poszczególnych członków zespołu, zebrać informacje o Mirmiłowie oraz przygotować materiały potrzebne do budowy makiety. Etap planowania odegrał kluczową rolę – pozwolił uczniom przygotować kolejne kroki, podzielić obowiązki i skutecznie zrealizować wspólny cel.
Efektem pracy były barwne i pomysłowe makiety przedstawiające gród Mirmiła. Są one przykładem przekładu intersemiotycznego, czyli przeniesienia treści z jednego systemu znaków (języka komiksu) na inny – plastyczny. Uczniowie, tworząc trójwymiarowe modele, odtwarzali świat przedstawiony
w komiksie, rozwijając przy tym wyobraźnię, umiejętności manualne i zdolność współpracy.
Zajęcia były doskonałą zabawą, która jednocześnie uczyła i inspirowała. Dzięki wspólnej pracy uczniowie mogli w praktyce połączyć wiedzę o tekście literackim z działaniem twórczym, co pozwoliło im lepiej zrozumieć lekturę i dostrzec jej wartość.
Takie doświadczenia pokazują, że czytanie ma ogromne znaczenie w życiu każdego człowieka.
Książki rozwijają wyobraźnię, wzbogacają słownictwo, uczą myślenia i pomagają lepiej zrozumieć świat. Lektury szkolne, takie jak „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”, potrafią nie tylko bawić, ale także inspirować do działania.
Warto czytać – bo każda książka to nowa przygoda, nowe emocje i nowa wiedza. Czytanie otwiera przed nami świat, w którym można nie tylko marzyć, ale także tworzyć.












