Szlakami po Jankowej

W ramach Programu Priorytetowego „Edukacja ekologiczna” odbyły się zajęcia warsztatowe na terenowej ścieżce dydaktycznej „Szlakami po Jankowej”. W warsztatach uczestniczyły trzy grupy wiekowe:
Grupa 1 – dzieci z oddziału przedszkolnego,
Grupa 2 – uczniowie klas 1- 4,
Grupa 3 – uczniowie klas 5 – 8.

Warsztaty miały na celu nie tylko zapoznanie uczniów z tematyką ochrony przyrody, ale również umożliwienie im bliższego kontaktu z naturalnym otoczeniem, co z kolei miało pogłębić ich świadomość ekologiczną oraz wzmocnić wrażliwość na piękno i bogactwo przyrody.

Podczas spaceru ścieżką dydaktyczną uczestnicy mieli okazję zatrzymywać się przy licznych tablicach edukacyjnych, które opowiadały o różnych aspektach życia w lesie. Każda tablica wprowadzała nową, interesującą perspektywę na świat natury – „Od nasionka do drzewa” następnie do „Lasu – skarbca człowieka”, przez „Leśne ptaki”, po „Warstwową budowę lasu” oraz „Tajemnice, które kryje stary las”. Uczniowie z fascynacją odkrywali, jak bogaty i zróżnicowany jest ekosystem leśny, poznając nie tylko gatunki roślin i zwierząt, ale również ich rolę w ekosystemie oraz wpływ na życie człowieka. Ostatnia z tablic, zatytułowana „Grzybobranie”, wprowadziła młodych odkrywców w tajemnice różnorodnych gatunków grzybów – zarówno tych jadalnych, jak i tych trujących.

W trakcie zajęć uczniowie prowadzili obserwacje przyrodnicze, ucząc się rozpoznawania różnych gatunków roślin i zwierząt. Każda grupa miała również zadanie poszukiwania „skarbów przyrody” – dzieci z dużym zaangażowaniem zbierały ciekawe elementy przyrodnicze, takie jak liście, gałązki czy szyszki, które umieszczały w specjalnie przygotowanych pudełkach przyrodniczych. Kontakt z naturą przybrał szczególną formę, kiedy dzieci przytulały się do drzew – oczyszczając w ten sposób swój organizm oraz napełniając się energią, którą, według wierzeń, las może przekazać. Moment ciszy, w którym uczniowie wsłuchiwali się w szum drzew, śpiew ptaków i inne dźwięki natury, stał się dla wielu z nich niezwykłym doświadczeniem.

Warsztaty miały również praktyczny wymiar ekologiczny. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w sprzątaniu trasy ścieżki dydaktycznej, zbierając napotkane śmieci. Po powrocie do szkoły, na terenie przyszkolnym, odbyła się wspólna segregacja zebranych odpadów, które zostały podzielone na odpowiednie frakcje i umieszczone w zakupionych koszach na śmieci.

Zajęcia zakończyły się wspólną refleksją nad tym, jak każdy z nas może przyczynić się do ochrony przyrody, oraz jak wiele można się nauczyć, przebywając na łonie natury. Warsztaty te na długo pozostaną w pamięci uczestników, inspirując ich do dalszego odkrywania tajemnic przyrody oraz troski o środowisko.


Skip to content